Pierwsze miesiące nowego roku to czas rozliczeń, a jednym z nich są podatki dochodowe od osób fizycznych, czyli PIT-y. Osoba fizyczna jest zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za poprzedni rok, a w jego ramach ma obowiązek przekazać część kwoty na organizacje pożytku publicznego. Do zeszłego roku był to 1%, a zgodnie z rozporządzeniem Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 20 grudnia 2022 jest wzrost do 1,5%. W praktyce wygląda to w ten sposób, że ponad 9 tys. organizacji w Polsce jest uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego, które stanowią duże wsparcie dla rocznego budżetu tych jednostek. Są to organizacje porządku publicznego, czyli organizacje pozarządowe, które nie działają w celu osiągniecia zysku, są to na przykład fundacje, stowarzyszenia i w ich ramach kluby sportowe. Za 2021 rok takie organizacje otrzymały 1 114 mln złotych.
Wybierając daną organizację, 1,5% podatku zostanie przekazane z budżetu państwa na rzecz NGO, co oznacza, że każdy obywatel ma prawo sam zadecydować komu odda swoje pieniądze i na jaki cel zostaną one przeznaczone. Co ważne ten 1,5% ma ogromne znaczenie dla jednostek już mających prawo do jego otrzymania. Zanim jednak dana jednostka, w tym przypadku organizacja pozarządowa otrzyma status organizacji pożytku publicznego musi spełnić wymogi z ustawy i być wpisana w Krajowym rejestrze Sądowym. Po nadaniu takiego statusu dana organizacja może prosić o przekazanie jej 1,5% podatku od osób fizycznych, ale również spełnić obowiązki takie jak wprowadzenie mechanizmów samokontroli i przejrzystości działań oraz finansów.
Wybierając w tym roku organizację na jaką przeznaczymy nasze 1,5%, warto zobaczyć jakie kluby sportowe ubiegają się o te pieniądze. Są to niejednokrotnie cele charytatywne, ale również takie związane z działalnością statutową klubów, w tym tą nastawianą szczególnie na rozwój dzieci i młodzieży, by kształcić przyszłych mistrzów sportu.
Ulgi sponsoringowe
Podany wyżej przykład to tylko jeden ze sposobów w jaki można wspierać polski sport i to tylko w ograniczonym zakresie i dla poszczególnych klubów, bo warto zauważyć, ze nie każdy klub sportowy jest organizacją pożytku publicznego. Drugi sposób w jaki można wspierać środowisko sportowe to sponsoring i od niedawna związane z tym ulgi sponsoringowe.
Od 2022 roku po realizacji rządkowego projektu ,,Polski Ład’’ weszło wiele nowych rozwiązań i obowiązków, a dla środowiska sportowego wprowadzono tzw. ulgi podatkowe dla podatników wspierających działalność sportową. Powyższa ulga dotyczy również działalności kulturowej i szkolnictwa wyższego oraz nauki. Od 2022 roku podane wyżej ulgi są wprowadzone na podstawie ustawy dla przedsiębiorców płacących PIT i podatników CIT. Nie ma znaczenia rozmiar ani forma prowadzonej działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca ma możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową. Zgodnie ze zmianami koszty będą podlegały odliczeniu tylko wtedy, jeśli nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku. Natomiast kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez płatnika w danym roku podatkowym.
Wyszczególniono trzy możliwości na jakie można przeznaczyć te koszty. Są to stypendia sportowe, imprezy sportowe, ale tylko takie które nie są imprezami masowymi i trzecia możliwość, chyba jedna z najbardziej popularnych, wsparcie klubów sportowych. W przypadku klubów te pieniądze mogą być przeznaczone na konkretne rzeczy, takie jak realizacja programów szkolenia sportowego, czyli wszystkie treningi, zakup sprzętu sportowego, wynagrodzenie kadry trenerskiej czy pokrycie kosztów organizacji i uczestnictwa w zawodach, a także opłatę za korzystanie z obiektów sportowych w celach szkoleniowych. Co ważne można wesprzeć klub, który nie działa w celu uzyskania zysku i to właśnie wsparcie klubów jest najbardziej popularną formą przy wykorzystaniu ulgi sponsoringowej oraz taką która daje najwięcej możliwości wykorzystania takiego wsparcia. Dochodzi do niej poprzez zawarcie umowy sponsoringowej. Sponsor przekazuje na konkretny cel świadczenia, najczęściej pieniężne, a w zamian otrzymuje tak zwany ekwiwalent o charakterze reklamowym lub promocyjnym. Co mówiąc prościej, oznacza prawo do upowszechnienia informacji o danej firmie, na przykład w postaci logo zamieszczonym na stroju sportowym lub wpisu w mediach społecznościowych. Jest to zatem umowa wzajemności świadczeń. Klub dostaje pieniądze na szkolenie dzieci i młodzieży, a sponsor ma zapewnione usługi reklamowe lub promocyjne, które w przyszłości mają zaprocentować wzrostem przychodów danej firmy.
Podane wyżej dwa przykłady, to dwa najbardziej popularne sposoby, by wesprzeć szeroko rozumiany polski sport i to na każdym poziomie. Poprzez wprowadzenie ulgi sponsoringowej środowisko sportowe zyskało dodatkowy element, by zachęcić przedsiębiorców do inwestowania w sport, który niesie za sobą obopólne korzyści. Natomiast 1% podatku funkcjonuje już od bardzo dawna, a od tego roku jest to 1,5%. Jest to niewiele, ale warto pamiętać, że dla sportowców i klubów sportowych (uprawnionych do otrzymania tych pieniędzy) ta kwota stawowi już wyraźną pomoc w całorocznym szkoleniu i wyjazdach na zawody.
Artykuł powstał dzięki współpracy z portalem prawosportowe.pl
Źródło: prawosportowe.pl, informacja własna
Tagi: ulgasponsoringowa sponsoringsportu sponsor przedsiębiorca ŁączymyBiznesZeSportem Razemdocelu