Sport kiedyś i dziś
Sięgając do historii - w starożytnej Grecji sport był zajęciem męskim, uważanym za element edukacji i pozytywnego kształtowania charakteru chłopców. Polegał przede wszystkim na rywalizacji jednostek w celu wyłonienia jednego zwycięzcy, stąd zawodnikom obcy był sport drużynowy czy sport jako forma rekreacji, pozbawiona współzawodnictwa. Greków interesowały nie tyle obiektywne rekordy, co zajęcie pierwszego miejsca w gronie rywali. Do dziś w wielu krajach sport jest traktowany jak religia, a dzień rozgrywek to swoiste święto narodowe. Można tu przywołać liczne przykłady, ale najlepszym wydają się sporty drużynowe, takie jak piłka nożna w Brazylii, Argentynie, czy Europie albo futbol (ang. football) w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Sport a pieniądze
Aktualnie sport to nie tylko rywalizacja, ale też ogromne pieniądze i wiele wyzwań organizacyjnych. Osiąganie satysfakcjonujących wyników zależy od sprawności zawodników, choć bez odpowiedniego wsparcia logistycznego, technicznego i finansowego jest to coraz trudniejsze. Zawodnicy, którzy chcą uprawiać sport zawodowo i osiągać wymierne efekty, również finansowe, są zmuszeni do pełnej koncentracji na przygotowaniu do udziału w imprezach sportowych. Do tego potrzebna jest z jednej strony pełna dyspozycyjność, a z drugiej - stabilne źródło przychodów, które zabezpieczy sportowca w okresie między zawodami. Odpowiedzią na potrzeby finansowe zawodnika może być sponsoring, który jako przedsięwzięcie komercyjne, skoncentrowane na wzajemnym świadczeniu określonych usług, przynosi zyski - sponsorowanemu zawodnikowi (sprzęt, środki pieniężne itp.), jak i sponsorującej go instytucji (rozgłos, budowanie wizerunku, dotarcie do wybranej grupy odbiorców). Rynek sponsoringu sportu w Polsce zdominowany jest przez spółki Skarbu Państwa, które – według szacunków – przeznaczają ponad 300 milionów złotych rocznie na wsparcie polskiego sportu. Sport korzysta również ze środków pochodzących z firm komercyjnych, jednakże ich zaangażowanie jest znacznie niższe i skierowane głównie na wspieranie lokalnych grup sportowych lub poszczególnych zawodników.
Obecnie sponsoring sportowy to najszybciej rozwijająca się forma promocji podmiotów gospodarczych, czego przykładem jest np. współpraca sieci komórkowej ze skoczkami narciarskimi, piłkarzami czy siatkarzami. Dzięki skojarzeniu sukcesów sportowych ze sponsorem osiąga on dodatkowe, wymierne korzyści, często przekraczające te płynące z typowych metod promocji, jak reklama w mediach. Niestety w porównaniu z państwami zachodu w naszym kraju dopiero „raczkujemy”, jeśli chodzi o relacje sponsor-zawodnik. Przedsiębiorcy nie do końca zdają sobie sprawę z potrzeby wsparcia sportu i z potencjalnych korzyści jakie niosą za sobą tego typu działania.
Ważnym argumentem przemawiającym za sponsoringiem sportowym jest zwiększenie zainteresowania masową rozrywką i rekreacją. Popularyzacja mody na zdrowy tryb życia to kolejny fakt potwierdzający, że współpraca ze sportowcem to dobry kierunek dla każdej firmy.
Tagi: sponsorzy sport historiasportu