Sponsoring polega na działaniach finansowych, materialnych i usługowych sponsora, a więc przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby fizycznej. Te działania są skierowane dla partnerów przedsięwzięcia w różne dziedziny życia społecznego. Trzeba jednak pamiętać, że sponsoring nie jest tym samym co mecenat, a więc obie strony nie zawierają umowy sponsoringowej bezinteresownie i zarówno sponsor, jak i sponsorowany osiąga wyznaczone cele dzięki tej współpracy.
Sport uważany jest przez firmy jako najbardziej efektywny sposób sponsoringu, a przez to jest najczęściej wybierana formą. Wynika to przede wszystkim z tego, że ze sportem wiążą się największe emocje, a to one odgrywają znaczącą rolę w marketingu sponsorskim. Dzięki nim odbiorcy lepiej zapamiętują pokazywane przedmioty i w pozytywny sposób łączą je z konkretną marką. Sport jest widowiskiem najchętniej wybieranym przez społeczeństwo, a co za tym idzie ma na całym świecie najwięcej fanów. To przekłada się na liczną widownię, która jest odbiorcą wszystkiego co ze sportem się kojarzy. Dzieje się tak ze względu na cechy jakie niesie ze sobą sport, takie jak nauka zdrowej rywalizacji, kreatywność, zwiększanie poczucia własnej wartości, radość po zwycięstwie i smutek po przegranej czy dążenie do celu. Dodatkowo można podać konkretne powody, dzięki którym to sport jako sposób promocji i dotarcia z informacją handlową jest najbardziej efektowny.
Pierwsze z nich to uniwersalność i prostota przekazu oraz odbioru. Dzięki temu, że sport jest opisany regułami zrozumiałymi dla wszystkich, ktoś wygrywa i przegrywa. A dodatkowo każdy ma komu kibicować: ulubionym zawodnikom, klubom czy narodowej reprezentacji. Te rzeczy sprawiają, że w czytelny i zrozumiały sposób można dotrzeć z przekazem sponsorskim do szerokiej grupy odbiorców.
Zawodnik, drużyna, klub, reprezentacja, impreza, związki sportowe, te wszystkie elementy mogą być miejsce dla sponsora. Można wybierać kogo, jak i gdzie chce się sponsorować, a najlepiej dobierać podmioty zgodnie ze skojarzeniami, tak by wizerunek firmy pokrywał się ze sportem. W ten sposób program marketingu sportowego będzie spójny z działalnością przedsiębiorstwa. To wszystko zapewnia wielopłaszczyznowość sportu.
Jak już zostało wspomniane to emocje powodują najlepsze oddziaływanie reklamy na odbiorców. Emocje towarzyszące każdemu wydarzeniu sportowemu sprawiają, że kibice szybciej kojarzą i lepiej zapamiętują nazwy produktów i firm związanych z daną imprezą. Jest to jeden z kluczowych motywów przy podjęciu decyzji o wyborze firmy i zakupie jej produktu.
Ponieważ sport wiąże się z dużym zainteresowaniem odbiorców, media chętniej transmitują takie wydarzenia. Telewizja, prasa, radio i Internet dzięki swoim zasięgom są w stanie dotrzeć do całego społeczeństwa. Mieszkańcy śledząc poczynania swojej ulubionej drużyny poznają również produkty i usługi sponsorów. Tym sposobem sport zapewnia również doskonałą formę promocji.
Jak wygląda rynek sponsoringu sportowego w Polsce?
Mając na uwadze wszystkie podane przed chwilą argumenty, które powodują, że to sport jest najczęściej wybieraną formą sponsoringu warto przyjrzeć się najnowszej analizie tego rynku w Polsce. Na podstawnie analizy rynku sponsoringu sportowego 2018 wykonanego przez sponsoring insight można określić jak obecnie wygląda on w kraju nad Wisłą. Jednym z najważniejszych wniosków jest fakt, że rynek sponsoringowy rośnie szybciej niż rynek reklamowy, co pokazuje, że tradycyjna forma reklamy nie jest już tak skuteczna.
Najchętniej w sponsoring sportu inwestują trzy branże: energetyczna (18,7%), paliwowa (16,7%) i chemiczna (7,1%). Najwięcej kontraktów i tych najbardziej wartościowych podpisują kluby sportowe. Z raportu wynika, że coraz więcej przedsiębiorstw działa podobnie do firm zagranicznych, gdzie sponsoring sportu jest lepiej rozwinięty. Właściciele firm podali, że najczęściej inwestują w swoje media społecznościowe i projekty własne (68,8%), które pozwalają na lepszy kontakt z klientami. Jest to niezwykle ważne ponieważ klienci mają coraz większe oczekiwania i mniej uwagi poświęcają tradycyjnym reklamom.
Cały czas najwięcej przychodów ze sprzedaży praw sponsorskich zyskuje piłka nożna, siatkówka i sporty motorowe, choć ta druga dyscyplina w stosunku z poprzednim rokiem traci prawie 2%. Wzrosło jednak zainteresowanie lekkoatletyką i kolarstwem.
Dodatkowo, aż 83,3% ankietowanych firm odpowiedział, że w przeciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zaangażować się w nowe projekty dotyczące sponsoringu sportu. Dla porównania rok temu tylko niecałe 46% przedsiębiorstw chciało rozpoczynać takie działania. Co również istotne prawie dwa razy więcej podmiotów deklaruje wzrost nakładów na projekty sponsorskie. Z roku na rok wzrasta również ogólny udział sponsoringu sportu w budżecie przeznaczanym na działania marketingowe firm (39,6% - 2017 rok, 30,0% - 2016 rok).
Podsumowując podane wyżej wybrane wyniki można łatwo zauważyć, że cała branża cały czas się rozwija. Coraz więcej firm jest świadomych jak wielkie możliwości niesie za sobą sponsoring sportu i co poprzez niego realizują. Budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, kreowanie wizerunku oraz odpowiedzialność społeczna to najważniejsze cele jakie przedsiębiorstwa chcą osiągnąć dzięki zaangażowaniu w sponsoring sportu. Jednak w dalszym ciągu ta branża w Polsce jest niedoceniana, w Niemczech i Wielkiej Brytanii firmy kilkanaście razy więcej inwestują w sport. Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale niewątpliwie z roku na rok sytuacja jest coraz lepsza.
Źródło:
sportbizforum.com – raport
Marek Datko ,,Sponsoring – klucz nowoczesnego marketingu’’
Tagi: sponsoringsportu ŁączymyBiznesZeSportem Sukces RazemDoCelu