Inwestuj lokalnie, zyskuj globalnie


Sponsoring sportu nie musi wiązać się z wielkimi firmami i imprezami międzynarodowymi, żeby miał sens i przynosił zyski obu stronom. Wystarczy się rozejrzeć i zauważyć, że wiele mniejszych klubów i sportowców otrzymuje wsparcie od różnych przedsiębiorstw. Jest to szeroko rozumiany sponsoring lokalny. O tym jakie korzyści niesie za sobą ten rodzaj sponsoringu i jak z niego korzystać przedstawiamy w poniższym artykule.

Inwestuj lokalnie, zyskuj globalnie

Źródło: https://pixabay.com/

Sponsoring lokalny to typ sponsoringu skierowany na konkretną grupę odbiorców zamieszkujących dany obszar, ale z biegiem lat jak oba podmioty będą się rozwijały może on osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Jak wielką rolę w promocji firmy może odgrywać sport można przeczytać w poprzednich artykułach, warto jednak zauważyć, że z raportu Event Marketing Institude wynika, iż 74% badanych odpowiedziało, że chętniej kupują produkty marek, które są zaangażowane w sponsoring, na przykład lokalnego klubu sportowego. Event Marketing Institute to amerykańska organizacja międzynarodowa, która łączy agencje i klientów rozwijając marketing wydarzeniowy w celu tworzenia komunikacji danej marki. Wydawane przez nich raporty pokazują jak wielkie znaczenie w promocji danej firmy może mieć odpowiednio prowadzony sponsoring. 

Najczęściej wykorzystywaną formą jest umieszczenie informacji w mediach społecznościowych i tradycyjnych. Jest to najprostsza forma reklamy. Dodatkowo za każdym razem pisząc posty w mediach społecznościowych zarówno sponsor jak i zawodnik powinien oznaczać współpracę. Kolejną metodą są loga nadrukowywane na strojach sportowych. Wtedy zawodnicy podczas każdego występu niejako dodatkowo reklamują sponsora. Są to bardzo łatwe metody, które odpowiednio zaplanowane przynoszą zyski. 

Zawierając współpracę ze sportowcem firmy powinny zwracać uwagę na dobór sportowca z dyscypliną, która profilem jest podobna do działalności firmy i pokrywa się z jej celami i wartościami, tak by powstał wspólny i pozytywny wizerunek. Trzeba również dokładnie określić czego od takiej współpracy firma oczekuje, a możliwości jest kilka od wzrostu popularności i poprawę wizerunku po wzrost sprzedaży. Oczywiście nie zawsze sponsoring bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży, ale znacząco się do niej przyczynia. Kolejny aspekt do grupa docelowa i tutaj dochodzimy do sponsoringu lokalnego. Firmy, które zaczynają działać na większą skalę w prosty sposób poprzez sport mogą dotrzeć do dużego grona odbiorców na przykład poprzez wsparcie lokalnej drużyny piłki nożnej zarówno seniorów jak i dzieci. Skutecznym pomysłem jest również udział w jednodniowych wydarzeniach sportowych, które co pewien czas odbywają się w miastach i gminach w formie festynów, które umożliwiają zaprezentowanie swojej firmy. We wszystkich tych działaniach nie należy zapominać o mediach społecznościowych, dzięki którym firma ma bezpośredni kontakt z odbiorcami. Po każdej akcji i wydarzeniu, w którym sponsor i zawodnik biorą udział powinien pojawić się post, a nie tylko na początku współpracy. Udział w wydarzeniach lokalnych i związany z nimi sponsoring mogą przynieść bardzo dobre rezultaty, tylko trzeba to odpowiednio wykorzystać. 

Podane wyżej przykłady stosują zarówno wielkie jak i małe firmy. Te mniejsze szukając odpowiedniej i skutecznej reklamy bardzo często wybierają sponsoring sportu. Inwestując w tę dziedzinę nie trzeba mieć ogromnych pieniędzy. Bardzo dobre efekty można osiągnąć wspierając lokalne drużyny mniejszymi kwotami.

Wspólne sukcesy


Weegree AZS Politechnika Opolska awansowała do koszykarskiej I ligi po raz pierwszy w historii. Jest to ogromny sukces dla opolskiej drużyny, która w całym sezonie odnotowywała bardzo dobre wyniki. Drużyna akademicka w 2014 roku rozpoczęła współpracę z firmą Weegree, która specjalizuje się rekrutacjach, zarządzaniu ludźmi i outsourcingu, dostarczając specjalistycznych technologii w tym zakresie. Powstała w 2004 roku, a obecnie odnosi sukcesy już na polu międzynarodowym. Zainwestowała w sponsoring koszykówki i współpraca układa się bardzo dobrze. Charakterystyczne kolory marki stały się również barwami klubu, a firma stała się sponsorem tytularnym. Co ciekawe również wygląd strony internetowej drużyny nawiązuje do sponsora. Weegree AZS Politechnika Opolska awansując na zaplecze ekstraklasy osiągnęła historyczny sukces, a wraz z nią firma Weegree, której nazwa była wymieniana przy każdej informacji o wyniku decydującego spotkania. W mediach społecznościowych również widać powiazanie firmy i drużyny. Taka współpraca jest korzystna zarówno dla koszykarzy, którzy maja zapewnione finanse i mogą skoncentrować się tylko na grze, ale również dla firmy,  która pozytywnie buduje swój wizerunek, zwiększa zasięgi, a kibice łączą ją z sukcesem. 

- Kolejne przedsiębiorstwo, które lokalnie zainwestowało w sport to Polski Cukier. Jest to spółka skarbu państwa i jej zasoby finansowe są bardzo duże, ale zdecydowała się przede wszystkim poprzeć miejscowe drużyny. - Wierzymy, że sport to nie tylko zdrowie, ale i potężna siła, która jednocząc na wspólnej zabawie i zdrowej rywalizacji, wyzwala pokłady dobrego nastroju i pozytywnych emocji. Dlatego jesteśmy dumni mogąc wspierać kluby i organizacje sportowe, które działają w tych samych regionach, w których my prowadzimy działalność. Nasze wsparcie przekazujemy zarówno dużym klubom, biorącym udział w ogólnopolskich rozgrywkach ligowych, niejednokrotnie reprezentującym nasz kraj na arenie międzynarodowej, jak i niewielkim – szkolnym i gminnym, które swoją działalność ograniczają do jednego boiska. Bo w sporcie liczą się nie tylko sukcesy i zaszczyty, ale przede wszystkim dobra zabawa – pisze na swojej stronie internetowej spółka, która dokładnie rozumie i wykorzystuje reklamę przez sport. 

Polski Cukier główną centrale ma w Toruniu i wspiera między innymi zespół koszykarski Polski Cukier Toruń, Małopolski Klubu Siatkówki Polski Cukier Muszynianka Enea, Stowarzyszenie Piłki Ręcznej „Pomezania” Malbork, a nawet sportowca indywidualnego Piotra Myszkę, który jest wielokrotnym mistrzem świata w żeglarstwie.  

Aktywność fizyczna to nieodłączny element życia każdego społeczeństwa, a ostatnio coraz bardziej popularny. Z tego względu sport to biznes, który mądrze wykorzystany może przynosić zyski każdemu kto z niego korzysta. Światowym przykładem firmy, która zaczynała od sprzedaży, a nawet rozdawania swoich butów lekkoatletom na zawodach, by w ten sposób promowali nową markę jest Nike. Ta amerykańska firma osiąga milionowe zyski i jest znana na całym świecie, a swoje akcje promocyjne rozpoczynała od współpracy ze sportowcami na lokalnych zawodach. To pokazuje, że działając lokalne zyskujemy globalnie. 

Źródło: informacja własna, polski-cukier.plhttps://www.polski-cukier.pl/

 
Tagi: ŁączymyBiznesZeSportem Sukces RazemDoCelu lokalnysponsoring sponsor 

Zobacz także


Z ostatniej chwili

Partnerzy

Pentagon Research
Format Deweloper
Synergia