12 miesięcy biznesu w świecie sportu


Zimowe igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata w siatkówce, piłkarski mundial, mistrzostwa Europy w kilku dyscyplinach i wiele innych wydarzeń sportowych. W minionych dwunastu miesiącach sportowych emocji nie brakowało, kibice mieli za kogo trzymać kciuki, a jak te wydarzenia wpłynęły na rynek sponsorki i kto na tym zyskał najwięcej? 

12 miesięcy biznesu w świecie sportu

Źródło: https://pixabay.com/



XXIII Zimowe Igrzyska Olimpijskie rozgrywane w Pjongczang otworzyły najważniejsze wydarzenia sportowe w 2018 roku. Polska reprezentacja nie osiągnęła spektakularnych rezultatów, a medale wywalczyli jedynie skoczkowie narciarscy. Sponsorowanie zawodników na igrzyskach jest inne niż na pozostałych imprezach, ponieważ Międzynarodowy Komitet Olimpijski zabrania reklamy podczas trwania zawodów. To sprawia, że tylko 5% pieniędzy ze wszystkich przeznaczanych na sponsoring trafia na ruch olimpijskich. 

Zeszłoroczne igrzyska również na polskim rynku sponsorskim nie wywołały zmian. Jednak część przedsiębiorstw wykorzystuje najważniejszą imprezę czterolecia, na zwiększenie pozytywnego wizerunku swojej firmy. Dzieje się tak, ponieważ ze względu na historię, igrzyska olimpijskie to dla większości sportów największe wydarzenie. Sponsor olimpijski zyskuje prestiż wspierając najlepszych zawodników w kraju między innymi poprzez posługiwanie się w celach marketingowych znakiem pięciu kół olimpijskich umieszczonych na swoich produktach czy reklamach. Jest to wyjątkowo pozytywnie postrzegane przez konsumentów, a sponsorzy olimpijscy i ich produkty są częściej wybierane i zapamiętywane. Dodatkowo wykorzystanie zawodników, którzy są kojarzeni z takimi określeniami jak wybrany, najlepszy, młody, silny i prężny, rokujący nadzieje na przyszłość do działalności marketingowej sprawia, że z łatwością są one przenoszone na firmę lub produkt. 

Skoki narciarskie nie tylko zyskały na wspomnianych już igrzyskach olimpijskich, ale również i po całym sezonie zimowym. Dzięki sukcesom drużynowym, ale i indywidualnym szczególnie Kamila Stocha marki związane z tą dyscypliną bardzo zyskują pod względem marketingowym. Zwycięzca zeszłorocznego Turnieju Czterech Skoczni i Pucharu Świata został również wybrany do dziesiątki najlepszych sportowców na świecie przez międzynarodowe środowisko dziennikarzy zrzeszonych w Światowym Stowarzyszeniu Prasy Sportowej. To nie tylko zwiększa pozytywny wizerunek firm, z którymi jest związany, ale również powoduje że firma jest rozpoznawalna na całym świecie. 
 

Piłka nożna dalej prowadzi


W Polsce rynek sponsoringu sportu z roku na rok staje się coraz bardziej popularny, już nie tylko jako forma polepszenia wizerunku, ale jako forma marketingu. W minionym roku przedsiębiorstwa na wspieranie różnych dyscyplin, związków, wydarzeń, klubów i obiektów sportowych przeznaczyły prawie miliard złotych. Jest to już w pewnym stopniu inwestycja, która z czasem przynosi coraz większe korzyści. 

Niezmiennie najchętniej w finasowanie tej dzieciny życia zaangażowane są spółki energetyczne i paliwowe. Tauron był sponsorem polskiej reprezentacji podczas zimowych igrzysk, a Lotos, który już od ponad piętnastu lat wspiera Polski Związek Narciarski na wielu płaszczyznach, w 2018 przedłużył również kontrakt ze związkiem piłki nożnej do 2022 roku. To pokazuje, że w dalszym ciągu to piłka nożna jest dyscypliną, z którą firmy najczęściej podejmują współpracę sponsoringową, choć mundial w Rosji był momentem, gdzie kibice po szybkiej przegranej Biało-czerwonych niechętnie odnosili się do występów kadrowiczów w licznych reklamach. 

Polscy siatkarze we wrześniu zostali mistrzami świata i tym samym obronili tytuł wywalczony 4 lata temu w Krakowie. Niestety tak duży sukces nie przełożył się na nowe kontrakty sponsorskie. Lekkoatleci również osiągnęli w minionych dwunastu miesiącach wiele sukcesów, rozpoczynając na halowych mistrzostwach świata, a na mistrzostwach Europy kończąc, jednak nowe indywidualne wsparcie sponsorów otrzymali tylko nieliczni sportowcy. 

Ważnym wydarzeniem ze względów marketingowych w minionym roku był z całą pewnością powrót Roberta Kubicy do Formuły 1. Grupa PKN Orlen została Oficjalnym Partnerem zespołu Williams na sezon 2019. Według nieoficjalnych informacji firma zainwestowała aż 40 mln złotych w ten kontrakt, a jej logo pojawi się na kaskach, strojach i bolidach kierowców.

W ostatnich miesiącach szczególnie w mediach społecznościowych mogliśmy również zauważyć nową kampanię ze sportowcami grupy PGE. Ta firma energetyczna w spotach reklamowych pokazuje sukcesy polskich reprezentantów z różnych dyscyplin sportowych, a wszystko na tle Stadionu Narodowego w Warszawie, którego jest sponsorem tytularnym. 

-  Alicja Tchórz, Klaudia Siciarz, Damian Czykier, Konrad Czerniak i Artur Nogal to pięciu utalentowanych sportowców, którzy w na swoich kontach mają udział w Igrzyskach Olimpijskich, mistrzostwach Polski, Europy i Świata, setki medali i pobite rekordy. Dzięki wsparciu PGE będą mogli skupić się na dalszej pracy prowadzącej do sukcesów w biało-czerwonych barwach. Pięcioro nowych zawodników w „drużynie” PGE dołączy do innych sportowców wspieranych przez największą firmę energetyczną w Polsce – Zofia Klepacka oraz Waldemar Stawowczyk Team - Sportowiec. Trzymamy mocno kciuki za nadchodzące sukcesy – napisali na swojej oficjalnej stronie na Facebooku przedstawiciele firmy. 

Miniony rok udowadnia, że sponsoring sportu staje się jedną z najlepszych form reklamy, ale jeszcze nie w pełni wykorzystywaną w Polsce. Jeżeli chcesz zostać sponsorem i inwestując w sport zapewnić rozwój swojej firmy zachęcamy do kontaktu z portalem Nasimistrzowie.pl. Łączymy biznes ze sportem!


Źródło: informacja własna, proto.pl
 
Tagi: sponsoringsportu RazemDoCelu ŁączymyBiznesZeSportem podsumowanie2018 

Zobacz także


Z ostatniej chwili

Partnerzy

Pentagon Research
Format Deweloper
Synergia